Opublikowane 1Kategorie Dieta, Zdrowie

Jak schudnąć dzięki naturalnym suplementom spalającym tkankę tłuszczową ?

Powszechnie wiadomo, że nie da się przećwiczyć złej diety. Optymalnie dobrany jadłospis jest tym, czego potrzebujemy, aby zdrowo i łatwo chudnąć. Każdy z nas chciałby pochwalić się estetyczną i szczupłą sylwetką! A przecież to co jemy i pijemy ma ogromny wpływ na to, w jaki sposób osiągniemy wymarzony cel. W naszym pożywieniu jest ogromna ilość substancji, które pomagają lub utrudniają ten proces. Na półkach aptek oraz modnych sklepów piętrzą się stosy suplementów wspomagających redukcję tkanki tłuszczowej. Jak w takim razie skutecznie schudnąć, żeby nie kolidowało to z pracą tarczycy, układu nerwowego czy krwionośnego?

Mechanizmy redukowania tkanki tłuszczowej 

Twoja dieta jest ułożona przez profesjonalnego dietetyka (trenera osobistego), wiesz już czym jest zdrowe odżywianie a  trener personalny czuwa nad twoim treningiem.  Poznałeś wszystkie podstawy i zacząłeś zauważać efekty swoich działań w walce z nadmierną wagą ale tempo zmian zaczyna być niezadowalające?  Na początku przyjrzyjmy się różnych mechanizmom redukowania tkanki tłuszczowej:

Hamowanie łaknienia

Chyba każdy zna stare powiedzenie, że aby stracić na wadze trzeba mniej jeść oraz więcej się ruszać. Jest w tym ziarno prawdy – wiele osób rzeczywiście je zbyt dużo, a ten dodatni bilans kaloryczny możemy zobaczyć wokół pasa oraz bioder. W tym przypadku warto wprowadzić do diety substancje hamujące apetyt – doprowadzą one do przyjmowania mniejszej ilości energii, a dzięki temu powstrzymają napływające kilogramy. Łaknienie można ograniczyć poprzez osiągnięcie uczucia sytości lub stymulację układu nerwowego.

Termogeneza

Ogrzanie organizmu kosztuje! Podniesienie temperatury ciała nawet o 0,5 stopnia wymaga znacznie zwiększonej podaży kalorii. Jeśli nie dostarczymy jej wraz z pożywieniem, ciało zacznie korzystać z materiału zapasowego – tkanki tłuszczowej! Warto jednak pamiętać o tym, że pomimo znacznych benefitów jakie niesie ze sobą ta metoda, jest ona również dość dużym obciążeniem dla układu nerwowego i sercowo-naczyniowego. Należy ją wykorzystywać umiejętnie i z umiarem.

Insulina

Insulina to najgorszy wróg i zarazem największy przyjaciel szczupłej, wysportowanej sylwetki. Zadaniem tego hormonu jest transport substancji odżywczych do komórki – zarówno mięśniowej jak i tłuszczowej. W optymalnej sytuacji, będziemy w stanie wykorzystać większość spożywanej energii na procesy odbudowy naszego ciała oraz wydatki energetyczne – takie jak trening czy praca fizyczna. Niestety, w obliczu codziennego trybu życia, stresu oraz zbyt ubogiej w substancje mineralne i witaminy diety, gospodarka insulinowa większości osób nie pracuje idealnie. W takich przypadkach możemy oddziaływać dwutorowo – zwiększać wrażliwość insulinową tkanek lub stymulować trzustkę do wydzielania insuliny. Najlepszą z opcji będzie ta pierwsza – czasowe zwiększenie ilości insuliny w przypadku osób zdrowych nie powinno stanowić problemu, jednak dla tych z insulinoopornością, hipoglikemią czy cukrzycą sytuacja ta nie będzie pożądana.

Hamowanie wchłaniania

Jest to proces, którego celem jest ograniczenie przyswajania spożytych kalorii. Najlepiej wykorzystywać je podczas tzw. cheat meali, podczas których nie kontrolujemy ilości spożytych kalorii, a jakość przyjmowanego pożywienia pozostawia wiele do życzenia. W przypadku czystej, dobrze zbilansowanej diety, hamowanie wchłaniania nie jest pożądanym zabiegiem.


Jakie suplementy ?

Spójrzmy teraz na substancje, które oferuje nam pożywienie oraz rynek suplementów. Kryterium wyboru było bezpieczeństwo stosowania oraz skuteczność.

Surowce pęczniejące

Jak sama nazwa wskazuje, pęcznieją one pod wpływem wilgoci. Dzięki temu, że zwiększają swoją objętość, mają zastosowanie u osób, które lubią duże posiłki. Każdy gram takiego surowca wchłania kilka gramów wody, dlatego wypełniają żołądek, dając uczucie sytości.

Wśród najbardziej popularnych znajdują się:

  • Siemię lniane, nasiona chia, nasiona babki jajowatej, nasiona babki płesznik – co ciekawe, nie musimy obawiać się ich kaloryczności. Dopóki ziarno pozostaje nietknięte, nasz organizm nie będzie w stanie skorzystać ze związków w nich zawartych. Ma to swoje dobre i złe strony.
  • Bulwy konjac – znany z tzw. makaronów zero. Faktycznie, nie zawierają kalorii i są bardzo neutralne w smaku. Konjac zawiera również glukomanny – pozwala to na osiągnięcie efektu synergii (zwiększenie objętości w żołądku + spowolnienie wchłaniania)
  • Guma guar, guma ksantanowa – stosowane często, jako zagęstnik w przemyśle spożywczym.
  • Inulina – jeden z naturalnych prebiotyków, czyli pożywek dla dobroczynnych bakterii jelitowych. Jest składnikiem wielu suplementów probiotycznych, występuje również solo.
  • Błonnik (celuloza) – występujący obficie w produktach skrobiowych (kasze, ryże, ziemniaki), warzywach i owocach. Często spotyka się go w aptekach jako środek wspomagający trawienie (wspiera tworzenie mas kałowych w jelicie, przez co ułatwia wypróżnianie).

Zioła i przyprawy

Często są one wykorzystywane przez cukrzyków dla obniżenia poziomu cukru we krwi. Znajdują one zastosowanie u osób odchudzających się – pozytywnie wpływają na wrażliwość insulinową tkanek, tempo wchłaniania węglowodanów z przewodu pokarmowego oraz wydzielanie samej insuliny. Są to przede wszystkim:

  • Cynamon – uwrażliwia tkanki na insulinę, obniża poziom glukozy w organizmie. Często mówi się też o tym, że hamuje łaknienie.
  • Gymnema sylwestre – reguluje poziom cukru we krwi – u osób zdrowych zapobiega wzrostowi glukozy, dzięki czemu często stosuje się ją jako profilaktykę u osób ze znacznym ryzykiem cukrzycy. Poprawia wrażliwość tkanek na działanie insuliny oraz działa insulinogennie.
  • Fasola zwyczajna – zawiera fasolaminę, która ogranicza trawienie skrobi. Oznacza to, że część spożytych w posiłku węglowodanów zostanie wydalona wraz z kałem. Wpływa także pozytywnie na wątrobę.
  • Morwa biała – obniża tempo wchłaniania skrobi. Zawiera również kwercetynę, która hamuje syntezę sorbitolu, zachodzącą przy nadmiarze glukozy w organizmie.

 

Pozostałe

CLA

Jest to sprzężony kwas linolowy jest jedynym zdrowych tłuszczem o konfiguracji trans. Na skalę masową pozyskuje się go z rafinacji oleju słonecznikowego, jednak jest on obecny w żywności. Można go znaleźć w dobrym jakościowo maśle (od krów wypasanych na łąkach) oraz mięsie bydlęcym z organicznych hodowli. CLA blokuje jeden z enzymów odpowiadający za odkładanie się tłuszczu w komórkach, dzięki czemu ogranicza przyswajanie tłuszczu (jako materiału zapasowego).

Herbata pu-erh

Herbata pu-erh to składnik wielu herbatek odchudzających i suplementów ziołowych. Zawiera ona wiele związków mineralnych oraz antyoksydantów, które pozytywnie wpływają na metabolizm komórki. Co ciekawsze, spożywana po posiłku obniża wchłanianie tłuszczu z przewodu pokarmowego, a pita codziennie reguluje poziom cholesterolu.

Zielona kawa

Kawę zna każdy. Nie każdy jednak wie, że zawiera ona nie tylko kofeinę ale też kwas chlorogenowy. Kofeina jest jednym z najczęstszych dodatków do tzw. termogeników. Wpływa ona na przyspieszenia tempa przemiany materii, podnosi tętno, działa diuretycznie (zwiększa ilość wydalanego moczu). Co ciekawe, badania pokazują, że aby faktycznie kofeina wpływała na spalanie tkanki tłuszczowej, należałoby jej przyswajać 500-700mg dziennie (niektóre źródła podają, że działanie termogeniczne rozpoczyna się od 300mg na dobę, aczkolwiek praktyka pokazuje, że potrzeba więcej). Mało który układ krwionośny dałby radę funkcjonować na takim pobudzeniu przez dłuższy czas. Dlatego też czysta kofeina rzadko występuje solo – bez współdziałających z nią synergistycznie substancji. Drugi ze składników zielonej kawy – CGA (kwas chlorogenowy = kwas 5-kawoilochinowy) obniża tempo przyswajania cukrów, uwrażliwia tkanki na działanie insuliny oraz zmniejsza uczucie głodu.

Kapsaicyna

Jest to związek obecny w ostrych papryczkach wpływa pozytywnie na temperaturę ciała człowieka. Przy większych dawkach (powyżej 2mg dziennie) jest w stanie podnieść poziom przemiany materii, dzięki czemu spalanie tkanki tłuszczowej odbywa się szybciej. W niektórych przypadkach działa mniej lub bardziej drażniąco, dlatego zaleca się ostrożność w przypadku bardziej wrażliwych osób.

Probiotyki

Ostatnimi czasy, bakteriom zamieszkującym nasze jelita poświęca się coraz więcej uwagi. Naukowcy zauważają coraz ściślejszy związek z kondycją flory jelitowej, a występowaniem różnych chorób, samopoczuciem, a także tempem utraty tkanki tłuszczowej. Najbardziej obiecującymi w tej materii jest szczeplactobacillus gasseri oraz lactobacillus rhamnosus. Obecność tego rodzaju bakterii wpływa między innymi na poziom odczuwanego głodu oraz wchłanianie różnych związków.

Podsumowanie

Na rynku istnieje mnóstwo suplementów, w których można znaleźć też inne substancje. Z bardziej orientalnych i mniej znanych na uwagę zasługują: mango afrykańskie, cissus quadrangularis, fukoksantyna, ketony malinowe. Są one bezpieczne, jednak rzadko kiedy widuje się produkty ze standaryzowaną ilością związków aktywnych. Nie gwarantuje to optymalnego działania preparatu, dlatego skupić się na wprowadzeniu naturalnych, dobrych jakościowo przypraw i dodatków do diety.

 

Źródła:

http://rozanski.li/1152/kora-cynamonowca-cortex-cinnamomi-w-medycynie-i-hodowli-zwierzat/

http://www.luskiewnik.eu/polygonum_convolvulus.html

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27824614

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27738812

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26239482

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24299712

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27647980

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23886977

http://diabfarmklin.umed.lodz.pl/data/accounts/735890cd-e5eb-4B87-A110-dedf65053e67/Prelekcja%20lekarski220142015nastron%C4%99.pdf

http://www.czytelniamedyczna.pl/3830,wybrane-wlasciwosci-biologiczne-i-farmakologiczne-zielonej-herbaty-camellia-sine.html

http://www.czytelniamedyczna.pl/2397,ziola-w-terapii-wspomagajacej-leczenie-cukrzycy.html

red. E. Lamer-Zarawska, B. Kowal-Gierczak, J. Niedworok, Fitoterapia i leki roślinne, Warszawa 2007, 2012

Jestem trenerem personalnym. Pomagam ludziom korygować wady postawy ciała, budować masę mięśniową i spalać tkankę tłuszczową. Sportowców przygotowuję kondycyjnie i motorycznie do konkretnych dyscyplin sportowych.