Opublikowane 0Kategorie Dieta, Trening, Zdrowie

Aby pozbyć się nadmiaru tkanki tłuszczowej, wyrzeźbić sylwetkę i poprawić zdrowie musisz lepiej poznać swoje ciało. Rozpoznać typ budowy ciała i zastosować proste wskazówki żywieniowo-treningowe aby na długi czas cieszyć się wspaniałą, atrakcyjną sylwetką. Zyskać zdrowie, siłę i dobre samopoczucie.
Ze względu na cechy fizyczne, metaboliczne oraz tendencje do tycia i zmiany składu ciała wyróżnia się trzy główne typy sylwetki.

  • ednomorficzny
  • mezomorficzny
  • ektomorficzny

Dla porządku ustalmy, że każda kobieta posiada indywidualną budowę i trudno jest znaleźć dwie identyczne osoby. Trudno jest też rozpoznać w sobie czysty typ. Każda kobieta jest zazwyczaj mieszanką dwóch lub trzech typów w zmiennych proporcjach. Najważniejsze jest to aby rozpoznać typ dominujący, poznać jego cechy i wykorzystać tę wiedzę aby móc ustalić najwłaściwszą drogę treningowo-żywieniową.

Indywidualne charakterystyki każdego typu kobiecej sylwetki

Typ endomorficzny

Kobiety o budowie endomorficznej są osobami o krągłej budowie ciała. Ciało kształtami przypomina gruszkę a tłuszcz gromadzi się najczęściej w okolicach pasa, bioder, ud i ramion. Mają tendencje do tycia a rozwijająca się tkanka tłuszczowa zakrywa całą rzeźbę mięśniową. Ze względu na leniwą przemianę materii chudną wolno i cały czas zmagają się cały czas  z cyklem utraty masy ciała oraz ponownego przybierania na wadze.

Cechy charakterystyczne typu endomorficznego

  • krótkie, masywne kończyny
  • ciało w kształcie gruszki
  • szerokie biodra i talia
  • okrągła głowa
  • wysoki poziom tkanki tłuszczowej
  • wolny metabolizm
  • częsty brak energii, senność, zmęczenia
  • trudności z redukcją masy ciała
  • trudności w utrzymaniu smukłej sylwetki po zaprzestaniu treningów

Odpowiednia droga treningowo-żywieniowa dla zachowania smukłej sylwetki

  • ogranicz produkty węglowodanowe
  • zwiększ ilość białka
  • zwiększ ilość zdrowych tłuszczy
  • unikaj “śmieciowego” jedzenia
  • wlącz do planu treningi kardio lub interwały
  • zwiększ ilośc treningów
  • bądź aktywna w ciągu całego dnia
  • pamiętaj o regeneracji
  • znajdź motywacje

Typ mezomorficzny

Kobiety o budowie mezomorficznej są dobrze umięśnione i stosunkowo niski poziom tkanki tłuszczowej. Kształt ich ciała zbliżony jest do klepsydry z  szerokimi obojczykami i szczupłą talią. To kobiety o bardzo dobrych predyspozycjach do kształtowania swojej sylwetki. Szybko tracą tkankę tłuszczową i budują mięśnie.

Cechy charakterystyczne typu mezomorficznego

  • szerokie ramiona
  • ciało w kształcie klepsydry
  • wąska talia
  • niski poziom tkanki tłuszczowej
  • duża muskulatura
  • owalna głowa
  • szybki metabolizm
  • wysoki poziom energii
  • łatwe pozbywanie się tkanki tłuszczowej
  • szybka budowa mięśni
  • łatwość w utrzymaniu smukłej sylwetki

Odpowiednia droga treningowo-żywieniowa dla zachowania smukłej sylwetki

  • wybieraj produkty żywieniowe najlepszej jakości
  • postaw na treningi siłowe
  • włącz do planu treningi kardio lub interwały
  • pamiętaj o odpowiedniej regeneracji

Typ ektomorficzny

Drobny kościec, długie kończyny, wąskie barki oraz słabo rozwinięty układ mięśniowy nadają kobietom o tej budowie szczupłego i delikatnego wyglądu. Bardzo rzadko borykają się z nadmiarem tkanki tłuszczowej ale zbudowanie atrakcyjnej muskularnej sylwetki jest dla nich dużym wyzwaniem.

Cechy charakterystyczne typu ektomorficznego

  • długie kończyny
  • wąskie barki
  • wąska talia
  • niski poziom tkanki tłuszczowej
  • pociągłe linie ciała
  • wysokie czoło
  • szybki metabolizm
  • wysoki poziom energii
  • trudności z przybieraniem na wadze
  • mała masa mięśniowa

Odpowiednia droga treningowo-żywieniowa dla zachowania smukłej sylwetki

  • nie spożywaj dużych  ilości białka
  • zwiększ ilość zdrowych tłuszczy i węglowodanów
  • skup się na krótkich treningach z dużym obciążeniem
  • ogranicz treningi kardio do minimum
  • jedz posiłki o dużej gęstości kalorycznej
  • wybieraj produkty żywieniowe najlepszej jakości
  • pamiętaj o odpowiedniej regeneracji

Twoje geny nie są przeszkodą w drodze do lepszej sylwetki

Wiedz, że jeśli nawet nie sprzyja ci genetyka Twoje ciało dzięki samodyscyplinie i ciężkiej pracy możesz poddać przebudowie. Źle dobrana sukienka krępuje ruchu i sprawia dyskomfort. Kiedy twoja dieta, trening i styl życia pozostawiają wiele do życzenia uczucie jest podobne. Odpowiednio dobrany trening, strategia żywieniowa i zdrowy styl życia to najważniejsze narzędzia by móc rozpocząć drogę do lepszej sylwetki.

Jestem trenerem personalnym. Pomagam ludziom korygować wady postawy ciała, budować masę mięśniową i spalać tkankę tłuszczową. Sportowców przygotowuję kondycyjnie i motorycznie do konkretnych dyscyplin sportowych.