Opublikowane 0Kategorie Dieta, Zdrowie

Co powoduje że nie mogę schudnąć pomimo stosowania diety?

Jedz mniej i ćwicz więcej, a schudniesz – chyba każda z nas to słyszała, prawda? Pożywienie, które zjadamy zamienia się w energię, zasila procesy metaboliczne zachodzące w naszym organizmie oraz stanowi paliwo podczas aktywności fizycznej. Z nadwyżki kalorii powstaje tkanka tłuszczowa. W jednym kilogramie tłuszczu ciało gromadzi 7000 kcal, więc jeżeli dostarczymy dziennie o około 1000 kcal mniej, niż wynosi nasze zapotrzebowanie, to po tygodniu deficyt równy 7000 kcal przychyli się do utraty 1 kg tkanki tłuszczowej. Prosta matematyka, zatem – aby zgubić zbędne kilogramy wystarczy jeść mniej i ćwiczyć więcej? Nie do końca! Spójrzmy jednak jak wiele kobiet pomimo ogromnej aktywności fizycznej ma duży problem z wagą. Od podopiecznych słyszę coraz częściej, że są coraz bardziej aktywne fizycznie a nagle zaczyna się proces odkładania tkanki tłuszczowej w niechcianych miejscach. Opierając się na swoim doświadczeniu zawodowym, mogę śmiało stwierdzić, że ćwicz więcej jedz mniej to nie zawsze prawda! Wielu moich podopiecznych ma problem z wagą ale nie zjada więcej niż osoby o prawidłowej masie ciała. W  czym więc leży problem?

Chroniczny stres i jego skutki

Pod wpływem sytuacji stresowych do krwioobiegu uwalniane są m.in trzy podstawowe zwiążki chemiczne: adrenalina, noradrenalina i kortyzol. Eksplozja tych silnych związków biochemicznych na krótką chwilę zmienia Cię w superbohatera w sytuacjach zagrożenia. Substancje te następnie są usuwane z krwioobiegu a odpowiedź na stresor zostaje wyciszona. Kótkie stresory działają na nas motywująco.  Niestety we współczesnym życiu pojawia się zasadniczy problem: stres utrzymuje się stale na wysokim poziomie.

Więc gdy…

  • źle jesz,
  • za mało jesz,
  • przeciążasz się treningami,
  • za mało śpisz,
  • masz niewłaściwą florę jelitową,
  • codziennie krzyczy na Ciebie szef,
  • nie wyrabiasz się z terminami w pracy,

to Twoje ciało za każdym razem reaguje tak samo – jak gdybyś stała ponownie w sytuacji zagrażającej życiu.

Co przewlekły stres powoduje u Ciebie?

  • zwiększania ilości tłuszczu nagromadzonego w pasie i ułatwia jego odkładania oraz obniża zdolność spalenia,
  • stany zapalne, które mogą prowadzić do wykształcenia się zespołu metabolicznego i cukrzycy typu 2, powodować przyrostu wagi i innych problemów zdrowotnych,
  • podniesiony poziom cukru we krwi,
  • insulinooporność,
  • osłabia odporność
  • łaknienie słodkiego jedzenia i nawyk zajadania problemów,
  • zaburzenia mikroflory jelitowej,
  • zła konwersja Ft4 -> Ft3,
  • nadmiar rT3.
  • osłabione trawienie
  • wyczerpanie ważnych minerałów takich jak: magnez, wapń, potas
  • spadek poziomów hormonów płciowych

Czym jest leptynooporność?

Hormon ten jest wytwarzany w komórkach tłuszczowych, a jego ilość jest proporcjonalna do ilości tłuszczu w ciele. Kiedy sygnalizacja leptyny działa prawidłowo i stajesz się zbyt szczupły oraz potrzebujesz odłożyć więcej tkanki tłuszczowej, to poziom leptyny we krwi będzie niski. Obniżony poziom leptyny wywołuje uczucie głodu, co prowadzi do przejadania się, a w rezultacie do odkładania się tkanki tłuszczowej.

W momencie powiększania się komórek tłuszczowych wytwarza się więcej leptyny, sygnalizując mózgowi aby ograniczył jedzenie. Prostymi słowami – niski poziom leptyny wywołuje uczucie głodu oraz zwiększa odkładanie się tkanki tłuszczowej, a wysoki jej poziom powstrzymuje głód i zmniejsza ilość zgromadzonego tłuszczu w ciele, dzięki czemu możliwe jest utrzymanie prawidłowej wagi ciała.

Leptyna ma chronić nas przed przejedzeniem, ale również zapewnić nam przetrwanie w okresach głodu wysyłając sygnał do mózgu, by sięgał po zapasy zmagazynowane w tkance tłuszczowej.

Niestety stosowanie niskokalorycznych diet obniża stężenie leptyny we krwi, wzmagając tym samym uczucie głodu. Co gorsza cykliczne przechodzenie na “dietę”, czyli naprzemienne chudnięcie i tycie uniewrażliwia receptory leptyny prowadząc do leptynooporności (pod wpływem nadmiaru insuliny). Jest to stan, w którym Twój mózg nie wychwytuje, że wytwarzasz już duże jej ilości i myśli, że głodujesz, pomimo, że zgromadziłaś dotychczas dużo tkanki tłuszczowej. W odpowiedzi dochodzi do wzrostu apetytu, obniżenia tempa metabolizmu i zaburzeń hormonalnych.

Co nasila leptynooporność?

  • skoki poziomu glukozy we krwi,
  • wysoki poziom insuliny,
  • stany zapalne w organizmie,
  • zła flora bakteryjna,
  • dieta obfita w węglowodany,
  • wysoki poziom trójglicerydów we krwi,
  • wysoki poziom tkanki tłuszczowej.

Czym jest nsulinooporność?  

Insulinooporność jest to stan, w którym komórki naszego organizmu tracą wrażliwość na insulinę. Zjawisko insulinooporności polega na tym, że tkanki obwodowe, do których dociera wraz z krwią insulina, są oporne na jej działanie. Nie rozpoznają lub słabo rozpoznają sygnał związany z obecnością insuliny (żeby otworzyły swoje kanały, aby glukoza mogła wniknąć do ich wnętrza).

Początkowo organizm przełamuje tę oporność poprzez coraz większe wydzielanie insuliny. Podczas, gdy jej stężenie zwiększa się – dochodzi do hiperinsulinemii, co na pewien czas pozwala na wykorzystanie glukozy przez komórki. Nic nie trwa wiecznie i w konsekwencji może dojść do wyczerpania komórek trzustki. Stan ten powoduje, że nie jest ona w stanie wytwarzać większej ilości insuliny i glukoza zamiast wnikać do komórek pozostaje we krwi, doprowadzając do cukrzycy 2 typu

Symptomy świadczące, że możesz mieć insulinooporność?

  • zmęczenie,
  • spadki energii po posiłkach,
  • senność po posiłkach,
  • zachcianki kulinarne,
  • napady na jedzenie,
  • problemy z koncentracją,
  • trudności ze zrzuceniem wagi,
  • wysokie ciśnienie krwi,
  • nieproporcjonalna sylwetka,
  • zaburzenia hormonalne,
  • łaknienie słodkiego smaku.

Jak flora jelitowa pomaga zachować optymalną wagę ciała ?

Rozległy ekosystem mikrobów żyjący w naszych jelitach to decydujący warunek trwałej utraty wagi i doskonałego zdrowia. Nie mieszkamy pod kloszem i nie żyjemy w świecie wolnym od zarazków. W naszych jelitach żyje złożony ekosystem mikroorganizmów. Zamieszkują tam wirusy, bakterie i grzyby, które tworzą mikroflorę jelitową człowieka.

Równowaga  wewnętrzna prowadzi do zdrowia oraz optymalnej wagi. Zaburzenia jej przyczyniają natomiast się do wzrostu masy ciała i szeregu chorób, łącznie z cukrzycą 2 typu, insulonoopornością, zespołem jelita drażliwego, chorobami jelit, układu krążenia, zaburzeniami nastroju i wieloma innymi dolegliwościami.

Flora jelitowa odgrywa rolę nie tylko w regulowaniu wagi ciała, bierze udział także w procesach rozkładu i wchłaniania pokarmów: fermentacja składników pokarmowych, dostarczanie enzymów trawiennych, synteza witamin grupy B, K, kwasu foliowego, magnezu, wapnia, żelaza oraz aminokwasów lizyny i treoniny. Produkuję także krótkołańcuchowe kwasy tłuszczowe, chroni przed patogenami oraz pomaga w szkoleniu układu odpornościowego. Badania wykazują także związek między mikroflorą, układem pokarmowym, nerwowym oraz mózgiem a zachodzące między nimi relację mogą wpłynąć na wszystko: od apetytu po zachowanie i nastrój.

Dbając odpowiednio i odżywiając florę, dbamy o swoje zdrowie. Pamiętaj o tym bo: “Tak jak nie można odratować lasu deszczowego dzięki kilku nasionom sosny czy odrobinie nawozu tak dwa kubeczki sklepowego jogurtu dziennie nie dostarczą mikroflorze jelitowej wartościowych bakterii.”

Następny problem, który może powodować problemy ze schudnięciem

Hashimoto, czyli jedno ze schorzeń tarczycy

W dzisiejszych czasach stajemy wobec poważnego problemu jakim jest epidemia chorób tarczycy. Tarczyca jest odpowiedzialna głównie za metabolizm naszego ciała, ale to nie tylko. Każda komórka ciała ma receptory dla hormonów tarczycowych. Wiele osób cierpi na chorobę Hashimoto  lub na ukrytą niedoczynność tarczycy, słabą konwersję hormonów tarczycy z nieaktywnych Ft4 do aktywnych Ft3.

Jak powinna pracować Twoja tarczyca?

  • _ TSH < 2 mU/l
  • _ Ft4 ~ 50%
  • _ Ft3 ~ 70%
  • _ aTPO < 5 IU
  • _ aTG w normie referencyjnej

Bardzo często to właśnie niskie Ft3 jest przyczyną problemów ze schudnięciem. Problem z konwersję z Ft4 do Ft3 może być spowodowany przez:

  • nadmiar aktywności fizycznej w stosunku do podaży energetycznej diety,
  • stres,
  • choroba,
  • operacja chirurgiczna,
  • stan naszych jelit.
  • mało odżywczy pokarm (niska gęstość odżywcza),
  • niedobór selenu, cynku, żelaza, niski poziom ferrytyny,
  • zaburzenia czynności wątroby,
  • niedobór węglowodanów w diecie (sprawa indywidualna).

Czasami na poziom Ft3 wpływa – odwrotne T3. Reverse T3 (rT3) jest nieaktywną postacią T3, który jest wytwarzany w organizmie w szczególności w sytuacjach stresowych. Sytuacje stresowe to codzienne życie, ale także nadmiar kortyzolu, wyczerpanie nadnerczy, huśtawki insulinowe, niedobór składników pokarmowych, nadmiar aktywności fizycznej, niedobór snu, zaburzenia metylacji.

Zmniejszona konwersja z Ft4 do Ft3 oraz wytwarzanie rT3 należą do mechanizmów ochronnych organizmu, np. podczas głodzenia się, niedoboru kalorycznego czy składników pokarmowych.

Źródła

Jestem trenerem personalnym. Pomagam ludziom korygować wady postawy ciała, budować masę mięśniową i spalać tkankę tłuszczową. Sportowców przygotowuję kondycyjnie i motorycznie do konkretnych dyscyplin sportowych.